יום רביעי, 11 במאי 2011

בחירת בית אבות

המעבר לבית אבות או דיור מוגן אינו עניין פשוט. בואו נבחן כיצד נכון לבחור מקום שיספק עבורינו את המירב באיכות ללא פשרות. איך בוחרים בית אבות ?

ההחלטה לעבור לגור בבית אבות, הינה החלטה לא קלה, בשל השינויים בסביבת המגורים ודרך חייו של הקשיש. לרוב, הקשיש אינו מוכן לעשות שינוי זה ומעדיף להישאר לגור לבד אך בסביבה המוכרת לו. במקרים רבים החלטה זאת לרוב אינה טובה וגורמת להידרדרות מצבו הפיזי והנפשי של הקשיש, בשל הקשיים והתמודדויות היומיומיות המהוות לעיתים אתגר עבורו. המעבר לבית אבות המתאים לצרכיו הפיזיים והנפשיים של הקשיש יכול רק להועיל ואולי אף לגרום לשיפור במצבו, שכן 25% מהנשים ו11% מהגברים הקשישים חשים בדידות ודיכאון, המעבר לסביבת מגורים בבית אבות תספק להם בנוסף לעזרה והשגחה רפואית גם חיי חברה ותעסוקה חברתית בשעות הפנאי. כ13% מהקשישים עוברים לגור בסופו של דבר בבית אבות מסוג כלשהוא.

כיצד לבחור את בית האבות המתאים ? כיום, קיימים בארץ לכל אורכה ורוחבה, מאות בתי אבות מסוגים שונים. בחירת בית אבות מתאים, צריכה להיות תלויה בגורמים הבאים:
בית אבות התואם ומתאים לצרכיו הפיזיולוגים והנפשיים של הקשיש.
בית אבות עם רישיון מטעם משרד הבריאות.
המיקום הגיאוגרפי של בית האבות.
צוות רפואי המורכב מרופאים ואחיות המתמחים ברפואה גריאטרית או פנימית.
זמינות ואמינות הצוות הרפואי.
זמינות מתן עזרה ראשונה ואמבולנס לפינוי לבית חולים.
בית אבות נקי, מסודר ומטופח.
מספר האנשים הלנים בכל חדר.
הפעילויות החברתיות הקיימות בבית האבות.
טיפולי פיזיותרפיה, טיפולי שיניים, ריפוי בעיסוק וכדומה.
עזרה סוציאלית.
שירותים נוספים כגון: מספרה, סופרמרקט, בית כנסת וכדומה.
בית אבות הוא בית לכל עניין ודבר ולכן כדאי לבקר במקום מספר פעמים ולראות האם יש במקום אווירה ביתית והאם בן המשפחה מרגיש בנוח במקום. לא צריך להתרשם רק מהמבנה ומהפאר – איכות השירות הניתן על ידי הצוות במקום חשובה לא פחות – האם העובדים אדיבים ונחמדים? האם הם קשובים לצורכיהם ולבקשותיהם של הדיירים?

אין צורך להדגיש כי חובה לבדוק האם לבית האבות רשיון תקף להפעלה מטעם הרשויות – רשיון מבטיח כי המקום עומד בביקורות ובתקנים המבטיחים את הטיפול והבטיחות של הדיירים. אל תתפתו למחיר זול במיוחד או לסיפורים אחרים – על רשיון מטעם משרד הבריאות או מטעם משרד הרווחה לא ניתן לוותר.

אין תגובות: