יום רביעי, 11 במאי 2011

בריחת שתן בגיל השלישי

בריחת שתן היא תגובה בלתי רצונית של הגוף לבעיה פיזית כאשר גורמים רבים עלולים להוליד את התופעה. הסיבה יכולה להיות בעיה רפואית, מחלות (כגון אלצהיימר), הזדקנות וסיבות נוספות.

בריחת שתן- תופעה רחבת היקף
נשים וגברים כאחד עלולים לסבול מבריחת שתן. בקרב המין הנשי, התופעה חמורה יותר ויש לה השפעות מסוגים שונים, הנובעות מהסיבות הבאות: הראשונה- מבנה דרכי השתן שונה בצורתו אצל נשים מזה שאצל הגברים. השניה- מערכת השתן שמשתנה בגוף האישה עקב הריונות ולידות. בריחת שתן היא תופעה שכיחה בקרב נשים רבות וכמובן גם בקרב נשים בגיל השלישי. הן מדווחות על בריחות שתן באופן מקרי ובכמויות שונות בכל פעם. איכות החיים יכולה להיפגע אצל נשים הסובלות מכמויות גדולות של בריחות שתן. הן נאלצות להחליף בגדים בתדירות גבוהה - עובדה זו גורמת לא אחת להרגשת בושה ולאי נעימות גדולה.

בקרב המין הגברי, התופעה מגיעה מכיוון אחר. בריחת השתן נובעת בעיקר מבעיות רפואיות בבלוטת הערמונית. פרט לבעיות המאפיינות את המינים השונים, ישנן שתי בעיות המשותפות גם לנשים וגם לגברים, והן: עניין הגיל- ככל שבני האדם מזדקנים, מערכת השתן משתנה והיכולת הפיזית להתאפקות נחלשת, ועניין נוסף הוא נזק שעלול להיווצר במערכת העצבית במוח אשר משבשת את התקשורת עם שלפוחית השתן. כך המוח לא משדר לשלפוחית השתן את אותות ההתאפקות.

התופעה בקרב הגיל השלישי
ככל שהגיל עולה והגוף מתבגר, ולאט לאט גם מזדקן, כך עולה השכיחות של בריחת שתן. השכיחות לתופעה חלה על אדם אחד מכל שלושה מבוגרים וקשישים הסובלים מהבעיה. בערך כ- 30% מקרב הקשישים העצמאיים סובלים מהתופעה ובקרב אוכלוסיית הקשישים הסיעודיים, וביניהם גם תשושי הנפש. מדובר כביותר מ- 50% אנשים שסובלים מבריחת שתן. התופעה נפוצה בקרב הגיל השלישי בגלל מחלות כרוניות מהן סובלים בני הגילאים האלה, בגלל ההגבלות באופן הניידות שלהם, בעקבות שינויים פסיכולוגיים המתלווים לגיל ובעקבות הפרעות קוגניטיביות שונות.

אביזרי עזר לטיפול בבעיה
במידה ולא ניתן להתגבר באופן מוחלט על בריחת השתן, במיוחד בקרב האנשים בגיל השלישי, ניתן להשתמש במוצרי ספיגה למיניהם שנועדו במיוחד עבור אנשים מבוגרים ועבור בעיות אלו. מוצרי הספיגה הם פדים גדולים שסופגים כמות גדולה של שתן, תחתונים סופגים עם כושר ספיגה גדול. מוצרי הספיגה מאפשרים לסובלים מבריחות שתן להישאר יבשים ולהרגיש בטוחים מספיק כדי שיוכלו להמשיך ולתפקד בחיי היום יום, מבלי לחשוש מבריחת שתן בלתי רצויה שעלולה להיראות כלפי חוץ.

תגובה 1:

סיגל אמר/ה...

יש טיפול רפואי לבעיה של בריחת שתן או שהפיתרון היחיד הוא אמצעי ספיגה?